Deze pagina is het laatst bijgewerkt op 01 oktober 2010.
 

Zuid-Jordaan pilotgebied voor de binnenstad?

Schoon Jordaantoerisme én
midden Elandsgracht autovrij.

Dat de belangen van bewoners en ondernemers wel degelijk parallel kunnen lopen, bewijst het plan om de Jordaan op korte termijn grondig te upgraden. De twee belangrijkste punten om mee te beginnen zijn: middenstuk van de gehele Elandsgracht autovrij en ‘schoon’ Jordaantoerisme.

De Elandsgracht (denk: de hele Jordaan) is veel te mooi om als parkeerplek te dienen. Onze onvolprezen Hannie Pastor heeft met zijn beelden bewezen dat er wel degelijk leukere mogelijkheden zijn dan geparkeerde koekblikken.
De Elandsgracht zou met zijn ligging, z’n bomen en zijn lengte de ideale Amsterdamse Ramblas kunnen worden. Als tegemoetkoming aan de ondernemers zouden over de hele lengte aan beide zijden langs het trottoir laad- en losplaatsen en kort parkeren kunnen worden toegestaan. Waar moeten we dan met onze auto’s heen?
Gewoon opbergen! Onder de grond, onder het water of achter een muur. En zo simpel! Bijvoorbeeld onder de Singelgracht of onder en boven het terrein van het busstation door de bestaande parkeergarage Europarking te verlengen tot de Elandsgracht voor vergunninghouders uit de Zuid-Jordaan.
Een gewone garage met een traditionele in-/uitrit, of een volautomatische, 24 uur per dag open zoals in Istanbul. Kijk beslist even naar de mogelijkheden die het Amsterdams Parkeer Fonds ons kan bieden op www.apf-amsterdam.nl. Het APF stelt dat in de komende tien jaar 10.000 parkeerplaatsen uit het straatbeeld gecreëerd moeten worden en financiert deze projecten zelf. Als voorbeeld kan de parkeergarage Schouwburg boven het busstation in Amstelveen dienen.
Met Europarking wordt op dit moment onderzocht of parkeervergunninghouders op en om de Elandsgracht de mogelijkheid kunnen krijgen om hun auto’s in deze garage te parkeren. Het gaat erom de parkeercapaciteit van het middenstuk van de Elandsgracht naar de parkeergarage te verplaatsen.
Op die manier zal er geen vermindering zijn van het aantal parkeerplaatsen, maar zal men wel kunnen zien hoe de Elandsgracht er zonder auto’s op het middenstuk uitziet. Kijkend naar de Spaanse Ramblas en de succesvolle formule van het Spui, zijn kunst, cultuur en aanverwante zaken de meest passende optie ter invulling.

‘Schoon’ Jordaantoerisme

Ondernemers in de Jordaan moeten steeds meer constateren dat veel vaste klanten uit Zuid, Buitenveldert en Amstelveen afhaken wegens de zeer moeilijke bereikbaarheid van de Jordaan: overvolle aanvoerroutes, de constant vastzittende of opgebroken Nassaukade en de kruising 1e Constantijn Huygensstraat/Overtoom, en het hoge parkeertarief in de binnenstad.
Men koopt liever in het simpel bereikbare winkelcentrum Gelderlandplein met anderhalf uur gratis parkeren in de parkeergarage.
Voor de Jordaanondernemer is het frustrerend dat dit soort problemen politiek gezien weinig aandacht en prioriteit heeft.
Het treft vooral de kleine ondernemer, vaak minder weerbaar, die niet beschikt over een budget voor reclame- en andere publiciteitsacties.
Met medewerking van het stadsbestuur en de politiek kan de oplossing voor het probleem van de afhakende klanten van Jordaanondernemer worden gevonden in schoon Jordaantoerisme! Met de bestaande Europarking voor bezoekers en – daarnaast – de nieuw te bouwen parkeergarage voor vergunninghouders uit de Zuid-Jordaan, heb je voor bewoner en ondernemer de juiste alternatieven gerealiseerd.
Ter informatie: Amsterdam heeft in 2006 een toeristisch topjaar gehad. Rijksmuseum, Van Gogh Museum, Anne Frankhuis, Kalverstraat, Nieuwendijk enz.: rijen dik, je kon over de hoofden lopen! We moeten helaas concluderen dat de beroemde, mooie Jordaan – als de Altstadt van Amsterdam - daar in verhouding nauwelijks van heeft mogen profiteren.
Ik vraag het gemeentebestuur en de politiek beleefd maar krachtig voor de Jordaan de mogelijkheden te scheppen om in het Amsterdamse toerisme een belangrijke plaats in te nemen! Wat ik versta onder ‘schoon Jordaantoerisme’, is het minimaliseren van transport door grote vervuilers als toeristenbussen.
Deze staan soms lange tijd met draaiende motoren in de rij op de hoek van de Rozengracht en de Prinsengracht te wachten op de terugkerende bezoekers van het Anne Frankhuis. Daarnaast: meer campagne voeren in het buitenland, gericht op de betere en meer bestedende toerist.

Venetië van het Noorden

Nog een mogelijkheid om ‘schoon’ Jordaantoerisme te bevorderen: het is geen geheim dat het busstation Marnixstraat z’n langste tijd heeft gehad. Dit busstation heeft geen enkele aansluiting met de metro, het station WTC of de andere spoorwegstations, en zal daarom ongetwijfeld wordt verplaatst of gesloten.
De fantastisch centraal gelegen plek die dan vrijkomt, is ideaal als touringcarparkeerplaats aan de rand van de binnenstad. Deze locatie is ook zeer geschikt voor het vervoer over water en heeft een prachtige aanlegkade voor boten met geluidarme, schone motoren.
Door de centrale ligging van Europarking is een water-haltestelsel vanaf het Rijksmuseum tot aan het Centraal Station te realiseren. Dan wordt Amsterdam eindelijk pas echt het Venetië van het Noorden! Voorzieningen als deze maken het mogelijk in en door de Jordaan wandelroutes te creëren. Wandeltoerisme is schoon toerisme!
Op loopafstand naar de musea, het Leidseplein, via de Zuid-Jordaan naar de binnenstad, het Anne Frankhuis en de Noord-Jordaan. De Jordaan heeft alles in zich om het wandeltoerisme boeiend te maken.
De overweldigende schoonheid van de gerestaureerde panden, hofjes, grachten, de vele kleine en grote kunstenaars, het enorme kwaliteitsaanbod aan eten en drinken en andere prachtzaken – dat alles kan naar mijn mening het vergelijk met andere grote steden en hun beroemde historische wijken over heel de wereld met glans doorstaan.
En wat de Jordaan zelf betreft: die zal zich inzetten om het toerisme met alle egards ontvangen. De Jordaan is allang geen zogenaamde geldverslindende probleemwijk meer binnen Amsterdam en vindt dat zij deze aandacht en steun van het Amsterdamse stadsbestuur heeft verdiend!

Henny Cruyff
geboren, wonend en werkend in de Jordaan

Om onjuiste voorstellingen van zaken recht te zetten, kunnen brieven gericht aan mevr.v.d.Stoel als .pdf gelezen worden. Klik hier om deze brieven te leze

Attentie!

Wij melden dat de naam Cruyff door de sportzaak Smit(Cruyff) ten onrechte en zonder toestemming wordt misbruikt en wij geen enkele verantwoording in deze en andere voorkomende gevallen hebben. Juridische acties zijn en zullen worden gestart.

Klik op de afbeelding voor originele grootte

Klik op de afbeelding voor originele grootte


Klik op de afbeelding voor originele grootte